مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروز یکی از روش‌های کلاهبرداری، استفاده از ابزارها و مجوزهای قانونی است، طرف با شگردهای مختلف یک شرکت سوری ثبت می‌کند و یا پروانه کسب دریافت می‌کند و با دریافت دسته‌چک با اعمال متقلبانه اموال مردم را به تاراج می‌برند که تاکنون حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از این طریق کلاهبرداری شده است.

قوه قضائيه

به گزارش همشهری ‌آنلاین، حسین پورمند مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه صبح امروز در آیین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان کردستان اظهار کرد: در وضعیتی به سر می‌بریم که چون در سال‌های گذشته برای حل مسائل اقدام خاصی نشده است و امروز اگر برای حل این مسائل و چالش‌ها برنامه‌ریزی نشود برای نسل‌های آینده به بحران تبدیل خواهد شد.

وی گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی به دنبال این است که برنامه‌های خود را بر دو رکن اساسی ایجاد کند.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: رکن اول بر پایه همکاری با سایر قوا و بنا است طراحی برنامه‌های پیشگیرانه با همکاری سایر ارکان حاکمیت باشد و رکن دوم برنامه‌های پیشگیرانه، طراحی برنامه‌ها نوآورانه، فناورانه و دانش‌بنیان باشد.

تاراج اموال مردم با مجوز قانونی! | روایت مقام عالی دستگاه قضا از کلاهبرداری ۳۲ هزار میلیارد تومانی | تصویر   را ببینید

به گفته پورمند، امروز برخی کشورها در دنیا از دولت الکترونیک عبور کرده و به سمت دولت هوشمند رفته‌اند که تمام وظایف و تکالیف بر پایه از پیش طراحی شده و استاندارد و بخش‌ها به‌طور خودکار کار خود را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: در قوه قضائیه با مسائلی روبه‌رو هستیم و تلاش می‌کنیم بسیاری از برنامه‌ها را بومی‌سازی کنیم.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: در برخی کشورها قضات دستیارهوشمند دارند و ما تنها در حوزه قوانین و مقررات کیفری نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه داریم که در برخی موارد انطباق یک پرونده با اعمال مجرمانه کار دشواری است اما استفاده از هوش مصنوعی کار را تسهیل می‌کند.

پورمند اذعان کرد: استفاده بهینه از منابع زمینه پیشگیری را فراهم می‌کند و هم موجب رضایتمندی خواهد شد.

به گفته وی، اگرچه یکی از اهداف ما بر این پایه است که پرونده‌های کمتری شکل بگیرد اما کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها هدف غائی دستگاه قضا نیست بلکه قضاوت بر پایه اصول شرع و قانون و اجرای عدالت به نحو احسن است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین اشاره کرد و گفت: اگر این سامانه درست اجرا شود و اطلاعات درستی در بانک اطلاعاتی آن بارگزاری شود، کار همه را کم می‌کند اما یکی از اهداف مهم آن رسیدگی سریع به درخواست‌ها و کوتاه‌کردن زمان انجام کار قانونی مردم است.

پورمند ادامه داد: پیشگیری از تغییرغیرمجاز کاربری زمین یک هدف بسیار مهم است اما اگر کار کسی براساس حقوق دولتی و قانونی باشد تلاش می‌کنیم به حقوق خود برسند و این یکی از اهداف سامانه و سیاست‌های قوه قضائیه است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت پنجره واحد امروز یک الزام قانونی و هم به عنوان نیاز اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه یادآوری کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برای ما یک مبنا بود که بسیاری از مصوبات و تکالیف مقرری قانون و دولت که در پیشگیری از جرم اثر دارند، به سراغ آنها برویم.

پورمند تصریح کرد: این سامانه بخشی از پروژه عظیم دولت الکترونیک که برخی وظایف انجام شده و برخی نیز مانده است.

وی اضافه کرد: امروز یکی از روش‌های کلاهبرداری، استفاده از ابزارها و مجوزهای قانونی است، طرف با شگردهای مختلف یک شرکت سوری ثبت می‌کند و یا پروانه کسب دریافت می‌کند و با دریافت دسته‌چک با اعمال متقلبانه اموال مردم را به تاراج می‌برند که تاکنون حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از این طریق کلاهبرداری شده است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان عنوان کرد: برنامه‌های استاندارد پیشگیرانه ضمن پیشگیری از وقوع جرائم، موجب ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و رضایتمندی عمومی می‌شود.

کد خبر 702970
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha